25.1.07

BENARKAH TINDAKAN MMK BERANI DAN BERMARUAH ?

Sejak kebelakangan ini semakin galak puak-puak pelampau meneruskan penulisan didalam blog masing-masing.Jika sebelum ini puak-puak pelampau didalam penulisan yang terdahulu cuba menyakinkan ahli-ahli tentang perbuatan salah laku YM Tuan Guru kini mereka cuba untuk mempengaruhi ahli-ahli untuk mengikut mereka dengan alasan ikut MMK pasti selamat.

Puak-puak pelampau didalam penulisan mereka mengatakan tindakan yang diambil oleh MMK adalah perbuatan yang mulia dan sangat bermaruah dan sepatutnya dipuji oleh ahli-ahli.Bagaimana pula tindakan mempengaruhi Sdr Moktahrudin dan Sdr Jamaluddin oleh puak pelampau untuk mengambilalih jawatan guru utama dari En Md Radzi semasa siasatan sedang dijalankan?sedangkan mereka adalah antara orang yang menjadi ajk siasatan dan penghakiman.Sepatutnya perbuatan tersebut patutlah dikeji oleh ahli-ahli kerana perbuatan tersebut adalah hina dan sangat tidak bermaruah.

Puak-puak pelampau juga didalam penulisan mereka banyak mempertikaikan ahli-ahli baru,antara ayat-ayat yang digunakan :

"Yang pasti juak juak ini bercerita kepada pendatang baru @ yang baru setahun jagung didalam silat, mereka mereka ini disogok dengan perlbagai cerita dongeng.
Yang bagus budak budak ini senang ditipu, kerana mereka ini baru dan berkemungkinan mereka mereka ini takut untuk membantah almaklumlah cerita dari guru sendiri paling tidak pun cerita datang dari orang rapat dengan "tuan guru", malahan "tuan Guru" sendiri pun sibuk bercerita, ditawar kan lagi kepada pendatang pendatang baru ini apa apa soalan " dan saya akan jawab" ini lah ini lah tawarannya sebab "tuan guru' tahu budak budak ini tidak akan persoalkan apa yang di "jawab" oleh tuan guru tadi, walaupun jawapannya hanya sekadar mengalih cerita asal.."

-Puak pelampau

Nampak sangat mereka memperkecil dan memperlekehkan ahli-ahli baru sedangkan mereka inilah yang sama-sama memainkan peranan dalam menjayakan apa-apa juga program persatuan.Janganlah melatah kerana mereka tidak mengikut skrip yang telah disediakan oleh puak pelampau.Mereka ini mengunakan akal yang dikurniakan Allah s.w.t dalam menentukan pendirian masing-masing dalam isu semasa persatuan.Mereka inilah antara generasi yang bakal menerajui persatuan dimasa akan datang.Walaupun mereka ini baru tetapi ada juga ahli LPT yang terkedu apabila diajukan soalan mengenai isu salah laku ini semasa membuat roadshow disebuah ipt di lembah kelang.


Didalam blog puak pelampau juga ada ditulis mengenai ahli wanita antaranya:

"Masalah yang berkaitan dengan wanita adalah masalah yang remeh tetapi penting untuk diambil kira. Masalah wanita adalah unik dan terasing dari masalah lelaki. Lelaki tidak mempunyai banyak limitasi seperti mana wanita. Cuba bayangkan, tempat latihan silat pun menjadi isu penting kepada kaum wanita. Pakaian latihan, cara latihan dan cara mengajar juga menjadi persoalan yang berbeza dengan lelaki. ."

"Ramai juga jurulatih lelaki yang mengambil kesempatan yang melampau. Salah satunya adalah mencari pasangan atau mak we atau awek di kalangan penuntut-penuntut yang jernih lagi menghairahkan. Apabila ada yang berkenan dihati, mereka ini akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan pasangan mereka. Amalan ini adalah amat tidak sihat dan banyak memberi kesan yang negatif. Pihak LPT sepatutnya sudah tahu perkara tersebut dan melakukan sesuatu untuk mengelakkan perkara-perkara ini dari merosakkan nama baik persatuan. Pergaulan sesama lelaki dan perempuan tanpa batas amat menjelikkan. ."

"Bayangkan kalau dah bawa naik motorsikal, suruh pula si awek bawa motor, dan si pak we (jurulatih) duduk belakang. Sekejap-sekejap si pak we peluk pinggang mak we. Bawa pula pusing-pusing sekitar kawasan rumah persatuan. Orang ramai dok perhatikan gelagat mereka. Sungguh kurang sopan. Sampai ke peringkat si mak we sudah berani pergi tidur di rumah pak we. Bila diberitahu kepada abang Mad tentang hal yang boleh merosakkan imej ini, nak tahu apa yang dijawab oleh seorang guru yang maksum ini? Jawapannya ialah itu bukan urusan dia. ."
-Puak pelampau

Berdasarkan tulisan diatas tentu ahli-ahli tertanya-tanya apakah peranan LPT dalam menangani isu ini .Bukankah perkara yang dibangkitkan diatas adalah tanggungjawab LPT .Sebenarnya kalau nak diikutkan banyak lagi isu-isu yang perlu ditangani oleh ahli LPT.Perkara ini mungkin boleh diatasi sekiranya semua ahli LPT yang dilantik menjalankan tanggungjawab dan amanah masing-masing. Mungkin agaknya ahli-ahli ini mengikut contoh seorang ahli LPT yang satu ketika dulu sering berdua-duaan dengan pasangan nya ,tak termasuk kisah seorang ahli MMK yang sering tidur dirumah seorang ahli Serikandi yang juga ada jawatan di dalam persatuan.Siapalah tahu apa yang berlaku didalam rumah tersebut.

Begitu juga dengan cinta sejenis antara ahli.Banyak lagi kalau nak dikisahkan tetapi tak perlulah nak diperbesarkan sebab tak mahu nanti disamakan dengan puak pelampau yang suka menceritakan keburukan orang lain hanya kerana tidak menyokong mereka.

Puak pelampau juga ada mengatakan tindakan yang diambil oleh MMK adalah berani dan bermaruah dalam tulisan yang bertajuk :

Majlis Mesyuarat Kebangsaan (MMK) yang berani lagi bermaruah.

Antara petikan tulisan puak pelampau :

"Sebenarnya ada beberapa pengajaran yang perlu diambil oleh kita semua dan juga orang ramai atas tindakan yang diambil oleh MMK. Pertama ialah tentang kewibawaan dan keberanian pihak MMK mengambil tindakan terhadap seseorang yang memegang jawatan tertinggi dalam pergerakan iaitu Presiden dan Guru Utama. Tindakan tersebut sebenarnya mempunyai risiko yang amat besar kerana akan meletakkan reputasi persatuan dalam keadaan yang kritikal dan menyebabkan orang ramai akan kehilangan keyakinan kepada pergerakan Silat Cekak Hanafi. ."

"Namun atas nama kebenaran, semua itu tidak menjadi persoalan kerana tidak mahu kepercayaan orang ramai dan amanah yang dipertanggungjawabkan dikianati. Sebaliknya, jika dikaji dengan lebih mendalam, sepatutnya persatuan yang mempunyai kepimpinan yang berani dan bermaruah inilah yang patut disokong oleh orang ramai kerana mereka sepatutnya merasa lebih selamat kerana mengetahui bahawa ada orang yang boleh dipercayai dan bertanggungjawab yang akan melindungi kepentingan ahli. ."

"Yang keduanya ialah tindakan yang diambil oleh MMK tanpa mengira pangkat dan darjat. Walau segagah mana atau sekuat mana pun seseorang pemimpin itu, tetapi jika dia melakukan kesalahan atau melanggar undang-undang, jangan segan silu untuk menegur ataupun diambil tindakan. Tiada amalan pilih kasih dalam hali ini. Tindakan tanpa mengenal pangkat dan kedudukan ini seharusnya menjadi amalan semua pertubuhan silat di negara ini. Oleh itu tindakan MMK adalah tindakan yang berani dan bermaruah demi untuk menjaga kesucian perjuangan yang telah dirintis oleh Al-marhum Ustaz Hanafi. ."
-Puak pelampau

Betulkah tindakan yang diambil oleh MMK?Bagaimana MMK boleh membuat keputusan untuk menolak keputusan MMT sedangkan perkara tersebut sepatutnya diserahkan semula kepada MMT untuk bersidang kembali.Sehingga kini SU MMT tidak memanggil sebarang mesyuarat.

Sayang seribu kali sayang kedua dua NP begitu mudah diperkudakan dan ditunggang oleh ahli-ahli MMK bagi meneruskan agenda mereka.Agak menghairankan dan pelik kenapa MMK tidak mahu membuat laporan polis sekiranya benar perkara ini berlaku.Alasan yang diberikan oleh salah seorang NP bimbang masyarakat tahu dan tak mahu persatuan mendapat malu sekiranya persatuan membuat lapuran polis adalah tak masuk akal langsung.

Perbuatan tidak melapurkan kepada polis kerana bimbang persatuan mendapat malu boleh dianggap bersubahat dengan perbuatan tidak bermoral yang kononnya dilakukan oleh YM Tuan Guru.Ini lah tindakan yang tidak bermaruah dan penakut.Dalam masa yang sama semua kronologi palsu dan keputusan mesyuarat di masukkan didalam laman web rasmi persatuan.Bukankah laman web boleh dilayari oleh semua pelayar-pelayar internet di seluruh dunia.

Mungkin ini strategi MMK untuk memaklumkan pada orang ramai tetapi tidak mahu membuat lapuran polis kerana takut persatuan mendapat malu dan mencemarkan imej.Berdasarkan perbualan dengan beberapa orang ahli di selangor antaranya ahli MMN termasuk penjawat jawatan tertinggi sendiri, ramai yang tidak percaya tentang kes salah laku Guru Utama ini tetapi terpaksa menurut sahaja kerana bimbang dipulau atau diambil tindakan,ada yang telah pun diusir keluar dari rumah persatuan bangi kerana tidak menyokong mereka.

Kesimpulannya puak pelampau kini ketandusan idea dan isu,tulisan-tulisan yang dipaparkan berulang-ulang,cubaan menghantar balaci-balaci hingusan untuk berkempen nampaknya tidak berjaya menyakinkan ahli-ahli tentang dakwaan salah laku Guru Utama,kini pihak pelampau terpaksa mengerahkan mentor-mentor tertinggi turun padang sebagai usaha terakhir mereka sebelum mesyuarat agung luarbiasa diarahkan oleh mahkamah yang mulia.

Puak penentang kini menjadi mesra rakyat dan sanggup turun padang berbanding dulu kerana mereka kini gusar dengan sokongan yang berterusan dan tidak goyah terhadap sokongan yang diberikan oleh ahli-ahli yang setia dan yakin kepada Guru Utama.Mereka kini dalam keadaan serba salah samada untuk menamakan Guru baru atau tidak.Kalau dilantik yang seorang tu bimbang akan mengesahkan dakwaan CM yang sejak dulu mengatakan beliau memang bercita-cita untuk menjadi guru ,yang seorang lagi tu memang tak ada "cutting"guru,yang digelar "ustaz"dikalangan mereka pun awal-awal dah bagi tahu mandat perguruan sah ada pada Tuan Guru Md Radzi.

Lagi pun mereka bimbang mereka juga akan diperlakukan seperti Tuan Guru satu masa nanti sekiranya mereka tidak diperlukan atau sekiranya tidak mengikut skrip yang mereka sediakan.Kalau lah sdra Moktaruddin atau Sdra Jamaluddin bersetuju untuk menjadi Guru tentu tak ada masalah bagi puak pelampau ini.Kini sdra Moktaruddin dan Sdr Jamaluddin serta seluruh keluarga Ustaz Hanafi dihina semahunya sedangkan mereka yang tersilap percaturan .

Ahli-ahli juga diugut supaya tidak bertemu dengan Tuan Guru samada secara formal atau tidak.Ahli-ahli cuma dibenarkan berjumpa MMK yang bersubahat dengan mereka sahaja .Penerangan yang diadakan juga berpilih-pilih tidak terbuka kepada semua ahli.
Puak pelampau juga kini telah bersedia untuk membuat pengambilan ahli baru dan meneruskan pelajaran tanpa ijazah.Apa sudah jadi dengan perjuangan yang dibawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi?

Jelas sekarang puak pelampau yang telah merosakkan pergerakan Silat Cekak Hanafi dengan tindakan mereka yang kononnya bermaruah dan berani.Banyak kemusnahan yang telah dilakukan oleh puak pelampau.Balu dan keluarga Almarhum dihina dan dicaci sesuka hati sedangkan mereka menjaja nama Ustaz Hanafi kononya atas nama perjuangan.Ini kah tanda kasih puak pelampau kepada Almarhum Ustaz Hanafi?umpama kita kata kasih pada ibubapa kita sedangkan seluruh ahli keluarga kita hina dan caci.Bayangkan kalau puak-puak pelampau ini terus berkuasa didalam persatuan,sedangkan Guru pun boleh diperlakukan seperti sekarang apatah lagi ahli-ahli diperingkat bawahan.

Tabik kepada man cina kerana berjaya memporak perandakan seluruh jentera persatuan hanya bermodalkan kertas dan pen sahaja.Anda telah berjaya membuktikan betapa rapuh nya barisan Cekak Hanafi.Slogan "segerak searah ,senafas seudara" yang sering dilaung laungkan oleh bendahari agung hanyalah omong kosong sahaja. Ini adalah satu kebolehan yang luar biasa yang anda miliki.Hanya Syaitan sahaja yang memperolehi kebolehan sedemikian.

Man cina telah berjaya menyampaikan mesej yang sangat jelas bahawa terdapat ramai ahli-ahli didalam persatuan yang berpura-pura dan tidak ikhlas di dalam perjuangan.Ahli-ahli ini perlu ditapis dan diasingkan.Apa yang berlaku sekarang ini adalah fitnah angkara puak pelampau.

Perkara ini telah pun dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud:

"Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan.."

-Surah al-Baqarah, ayat 191

Firman Allah bermaksud:

"Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.."

-Surah al-Hujurat, ayat 6

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:

"Sesiapa yang menyebarkan satu kata memalukan seorang Muslim dengan tidak sebenarnya, nescaya dia akan diberi malu oleh Allah dalam neraka pada hari kiamat.."

-Hadis riwayat Ibnu Abid Dunya daripada Abu Zar


Ayuh bangkit wahai ahli-ahli yang setia kepada Tuan Guru,buktikan bahawa anda faham dan jelas segala perjuangan yang dibawa oleh Almarhum Ustaz Hanafi yang kini di pikul oleh waris beliau sendiri.Jangan takut menyatakan pendirian dengan mengambil sifat tunggu dan lihat.

Silat Cekak mendidik pengamalnya menjadi berani kerana berani adalah sifat insan.Ahli-ahli bukanlah taksub dan bermasalah seperti yang didakwa oleh puak pelampau tetapi mereka adalah ahli yang tahu adab-adab perguruan dan juga perbezaan antara murid dengan guru.Segalanya terletak ditangan anda.Banyak lagi perancangan yang perlu dilakukan untuk agama dan bangsa.Masa depan persatuan terletak kepada anda sendiri.

16 comments:

Mad Ready said...

Keh2 Mad Radhi dah kena tangkap polis... Kena gari gunting sama itu polis... Abis Cite... sesungguhnya apa fakta dari MMK memang benar... report dah buat lama dah....

Mad Ready said...

Berita Mad Radhi di tahan oleh pihak polis telah mengemparkan seluruh warga Cekak Hanafi. Apatah lagi penahanan beliau dilakukan di rumah tempat juak-juak beliau berkumpul di Kg Datuk Keramat, Kuala Lumpur dan dilakukan di hadapan pulohan pengikut-pengikut yang tidak mengerti apa sebenarnya masalah yang melanda persatuan.

Banyak cabaran dan tuduhan yang dilemparkan kepada orang-orang lama dan para pemimpin persatuan kononnya tiada laporan polis dibuat dan kononnya semua isu yang ditimbulkan adalah fitnah semata-mata untuk menjatuhkan Guru Utama. Walaupun pihak MMK telah menubuhkan jawatankuasa yang dipersetujui oleh semua mereka, yang kemudiannya mendapati Mad Radhi bersalah, mereka mula menuduh ada elemen berat sebelah dan bias dan tidak mahu menerima keputusan yang dibuat oleh MMK. Mereka mahu pihak yang lebih berwibawa mengendalikan kes tersebut. Dan kata mereka lagi, Mad Radhi tetap tidak bersalah walau apapun keputusannya. Jadi, apa yang berlaku pada pukul 1.30 pagi pada 7 Muharram 1428 bersamaan 26 Januari 2007 merupakan satu titik hitam dalam sejarah keluarga Ustaz Hanafi apabila Mad Radhi di gari tangan beliau dan dibawa pergi dengan van polis dan peristiwa ini berlaku dengan di saksikan oleh pulohan penyokong-penyokong beliau yang taksub itu dan juga abang kandung beliau iaitu Mokhtaruddin.

Sejak di awal kes ini lagi sudah kedengaran Abang Amruddin dan Abang Md Nasir menasihati pihak keluarga Ustaz Hanafi supaya kes ini tidak dibawa kepada pihak luar. Takut nanti kita tidak mempunyai kuasa lagi untuk mengawalnya. Tetapi oleh kerana perasaan takbur dan ego mereka yang sangat tinggi, mereka telah menolak mentah-mentah saranan anak murid kesayangan Ustaz Hanafi ini, malah pihak keluarga telah melabelkan mereka sebagai binatang!. Mereka juga berkata, jika kes ini dilaporkan kepada pihak polis, mereka sudahpun bersedia dengan polis dan penguam untuk menghadapi kes ini. Bukan main sombong lagi mereka ini. …
Oleh itu, permintaan mereka supaya kes ini diadili oleh pihak yang berkuasa telah dipenuhi dan sekarang pihak persatuan sudah tidak boleh berbuat apa-apa lagi. Sekarang kita hanya tunggu dan lihat sahaja anak-anak Ustaz Hanafi bertempiaran berlari ke sana ke mari bagi menghadapi kes tersebut.

Sebenarnya tindakan MMK terhadap Mad Radhi sebelum ini adalah betul dan berdasarkan bukti dan asas yang kukuh.. Tindakan menggantung keahlian dan menolak kepimpinan beliau tidak dapat dielakkan apabila Mad Radhi didapati bersalah oleh jawatankuasa penghakiman. Keputusan MMK dibuat bukan atas dasar suka-suka ataupun fitnah ataupun untuk menjatuhkan guru utama. Tindakan MMK adalah untuk mengelakkan Mad Radhi dari berhadapan dengan pihak berkuasa dan keluarga Ustaz Hanafi mendapat malu yang tidak terhingga. Tindakan MMK juga adalah untuk menjaga maruah dan imej perjuangan yang telah diterajui oleh Ustaz Hanafi sendiri.

Penahanan Mad Radhi ini setidak-tidaknya telah membuka minda ahli-ahli sekelian bahawa Mad Radhi sebenarnya adalah manusia biasa sahaja. Beliau tidak kebal dari undang-undang dan boleh dikenakan tindakan jika disabitkan kesalahan. Kita tidak tahu apakah keputusannya selepas ini apabila kes di bawa ke mahkamah, namun dengan hanya beliau ditahan reman oleh pihak polis sahajapun, telah memberi malu yang teramat sangat kepada keseluruhan pergerakan Silat Cekak Ustaz Hanafi. Apa lagi yang hendak dikatakan kalau itu yang Mad Radhi dan keluarga Ustaz Hanafi mahu….
Biarkanlah luncai terjun dengan labu-labunya, biarkan, biarkan. biarkan…….

Pak Kaduk – tidak akan membaca talqin kali kedua untuk Mad Radhi kerana Pak Kaduk telah talqinkan beliau beberapa hari yang lalu….

Kelabuasap said...

Dulu tiap kali ko blogging asyik tanya mana dia report polis, sebab banyak kali ko tanya Allah makbulkan doa kau, sekali polis datang daaaa, baguslah doa lah lagi aku tolong aminkan.

Kelabuasap said...

Aku baru terbaca posting ko pasal LPT dan tanggungjawab LPT... Hmmmm tapi kalau kapla LPT dah kata ok mcm mana ahlinya nak larang (cuba teka siapa itu kapla). Dusyum aduh ingat nk tumbuk batang hidung orang lain skali tertumbuk batang hidung sendirim Tak pasal kena lagi ngan aku

Pencantas Kebatilan said...

sudah la hangpa...kalau hangpa rasa MMK tu baguih sangat,pi ikut depa...suruh Si Amruddin tu jadi Guru....aku teringin jugak nak tengok Guru yang diishtiharkan oleh MMK pada 2007 ni....

no one said...

sabaq, rilex...xde ape2 tu, YM kena tahan sbb ade aduan...biasa la tu, bile polis terima aduan, kena la disoal-siasat suspeknye...mana2 kes pon mmg camtu...

Mad Ready said...

Huhu... kebatilan yang di cantas....

Mad Ready said...

Kkhirnya tercantasnya suatu kebatilan..... :D

Mad Ready said...

Aku hanya boleh tersenyum melihat telatah si pencatas kebatilan ini... :)

Mad Ready said...

Aku hanya boleh tersenyum dengan gelagat dan telatah Si No One dan si Pencatas Kebatilan ini... Bermati-matian memperthankan dan menyokong pada seseorang yang bukan lagi sebenar guru... Menegakkan benang yang basah.... Sedarlah... Wahai... No One dan Pencatas Kebatilan apa guna mata dan telinga yang ada pada kamu... terang-terang ko lihat dan tahu bekas guru pujaaan kamu tuh kena cekup dengan polis dan di gari..... Sedarlah-sedarlah dari fantasi mu itu..... Mad Radhi guru terhebat kamu tuh hanya fantasi.... Dia hanya manusia biasa... Kalau digari pon tak lepas kemana..... tak hilang.... tak terbang... Sedarlah-sedarlah....jangan mensia-siakan dan mengiyakan perkara yang fantasi.... Cantaslah kebatilan dibenak kamu itu....

Mad Ready said...

Isk2 Murid Tuan Guru.... Jangan ingat undercover special task force takda waktu tuh... :)

Pencantas Kebatilan said...

aku pun tersenyum jugak tengok si Mad Ready ni....macam orang bangang...dok susun la ayat ye....

Pencantas Kebatilan said...

hang nak sibuk2 buat apa...lantak pi la kami nak pakai lencana ka,apa ka...yang hang nak sibok buat apa...aku tau la hangpa belum buat lagi badge sokongan pada Amruddin...

Pencantas Kebatilan said...

flakesns...apa maksud hang...habaq mai kat aku betui-betui....hang konsisten kat Amruddin ka?kalau hang konsisten betul pada YM TN GURU TN HAJI AMRUDDIN,teruskan...kami tak rugi apa2....

Mad Ready said...

Orang bodo jer buat lencana ada kepala orang yang dipuja dan nak tunjuk rasa sokong....

Pencantas Kebatilan said...

biak pi la kami...hang susah apa....kepala tu kepala Guru kami...Kepala orang yang telah banyak berjasa dan banyak mendidik kami....hang nak susah apa...