3.8.07

Selamat Hari Lahir

Lama sungguh blog ini tidak di updatekan.Maaf di atas kesulitan yang telah berlaku..

Dikesempatan ini, kita ingin mengambil peluang untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ulang Tahun Kelahiran yang ke- 46 kepada Guru kita yang tercinta, Tuan Guru Md Radzi Bin Hj Hanafi. Kami sentiasa mendoakan kesejahteraan Tuan Guru, dan sentiasa teguh bersama Tuan Guru, walau apa pun yang terjadi.Dengan izin-Nya,insya-Allah.Itulah azam kami selaku anak murid yang serba kekurangan, yang sentiasa memerlukan tunjuk ajar,teguran dan ilmu dari Tuan Guru.

Suka kita sampaikan dan kongsikan sedikit pesanan dari dari Syeikh Abdul Kadir Jailani kepada kalangan muridnya dalam syarahan beliau untuk renungan kita bersama:

"Barangsiapa yang tidak mempunyai Guru,maka gurunya adalah syaitan.Oleh itu,ikutilah Guru yang Alim, Guru yang Faham Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya,serta mengamalkan kedua-duanya. Bersangka baiklah kamu kepada mereka dan belajarlah kepada mereka,bersopan-santun dihadapan mereka serta bergaullah dengan mereka,sehingga engkau memperoleh kebahagiaan.."

Tentu ramai dari kita maklum tentang kredibiliti,ketokohan serta ketinggian martabat Syeikh Abdul Kadir sehingga sebahagian umat Islam meletakkan beliau sebagai Wali, malah ditingkat teratas iaitu Wali Qutub. Beliau merupakan seorang tokoh agama yang terkenal,yang merupakan juga dari sulub (keturunan) Rasulullah s.a.w. (jelas menunjukkan kelebihan sanad iaitu salasilah dalam menentukan kredibiliti seseorang Guru atau Tokoh Agama)

Semoga pesanan beliau ini kita hayati bersama dalam konteks kehidupan kita sehari-harian.

Juga ingin kita berkongsi tentang kes pelajar perempuan yang dipukul 9 pelajar perempuan lain serta dimalukan dengan dirakam gambar bogel nya menggunakan telefon bimbit di Pahang beberapa hari lepas.Pelajar-pelajar yang BARU berusia ENAM BELAS TAHUN ini tergamak menganiaya rakan sendiri,hanya kerana masalah kecil yang berpunca dari perbuatan mengejek. Jika kita renungkan,usia remaja bukanlah penentu atau alibi kepada bersalah atau tidak bersalahnya seseorang itu.

Inikah yang dikatakan BUDAK ENAM BELAS TAHUN tak tahu MENIPU?

Sekali lagi, sempena Ulang Tahun Kelahiran Guru kita yang tercinta, marilah kita renungkan,wajarkah kita meletakkan Guru yang telah begitu banyak jasanya kepada kita seperti yang telah berlaku dalam tempoh setahun ini?

Sama-samalah kita renungkan...Sheikh Abdul Kadir telahpun berpesan lama dahulu...

SELAMAT HARI LAHIR, TUAN GURU!

KEBENARAN TETAP AKAN TERTEGAK!

JASAMU SENTIASA DI KENANG!

1 comment:

panasoft said...

slmt hari lahir tn guru...
moga tabah menghadapi dugaan dan tenang dlm menanti tarikh 29 nov 2007